U bent hier
Scanapparatuur in de Antwerpse haven (3)
Naar aanleiding van mijn mondelinge vraag aan Johan Van Overtveldt, minister van Financiën, omtrent de toestand van de scanapparatuur in de Antwerpse haven (http://www.peterbuysrogge.be/nieuws/scanapparatuur-de-antwerpse-haven-2), verschenen ook twee artikels in de Standaard en La Libre Belgique op 18/02/2015.
De Standaard
De Wever not amused met lek over defecte havenscanner
De Antwerpse strijd tegen drugs moet volgens burgemeester Bart De Wever ook de grote vissen viseren. 'Jammer dat nu iedereen
weet dat in de haven minder controles plaatsvinden.'
Van onze redactrices Eveline Vergauwen
Brussel - Terwijl de Antwerpse politie drugsgebruikers in de binnenstad stevig bij de kraag vat, worden de containers die verderop
de haven in- en uitgaan amper nog gecontroleerd. Nochtans staat de Antwerpse haven erom bekend de belangrijkste Europese
toegangspoort te zijn voor internationale drugshandelaars.
De controle loopt in de soep omdat de vaste scanner op Linkeroever al sinds 19 januari niet meer werkt, het gevolg van waterschade.
De andere scanner op Rechteroever verkeert in slechte staat(DS 17 februari). En dat zint de Antwerpse burgemeester Bart De Wever
(N-VA) niet.
'We richten ons in de strijd tegen drugs zeker niet alleen op de gebruikers, maar ook op de drugsnetwerken', zegt De Wevers
woordvoerder Philippe Beinaerts. 'Die netwerken opereren via de haven. Dan is een defecte scanner geen goed signaal.'
Beinaerts hekelt dat het nieuws over de defecte scanner gelekt is: 'Het is jammer dat nu algemeen bekend is dat in de haven minder
controles kunnen plaatsvinden.'
Te verwachten slijtage
Antwerpen kijkt in de eerste plaats naar minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) voor een oplossing. Die is bevoegd
voor de douane, die smokkel en frauduleuze handel van goederen controleert in de haven. 'Er zijn contacten met het federale
beleidsniveau', klinkt het bij Beinaerts. 'We gaan ervan uit dat er spoedig een sluitend antwoord komt.'
De overheidsdienst Financiën heeft zelf ook te winnen bij een douane die op volle kracht kan werken. Volgens de vakbond wordt sinds
19 januari de helft minder overtredingen vastgesteld. Op die manier loopt Financiën inkomsten mis. Waarom loopt het dan toch fout in
de Antwerpse haven?
'Een defect kan altijd voorvallen, maar als twee scanners gebreken vertonen, gaat er iets structureel fout', vindt Groen-kamerlid
Stefaan Van Hecke. Hij waarschuwt voor een gebrek aan investeringen. 'De overheid laat steken vallen door niet te anticiperen op te
verwachten slijtage. Daarop besparen, betaal je achteraf cash.'
Van Hecke krijgt bijval van N-VA-kamerlid Peter Buysrogge. 'Investeringen zullen zeker hun vruchten afwerpen', luidt het. 'We moeten
absoluut vermijden dat de komende weken en maanden het controlesysteem minder goed werkt. Het is aan de minister en de
overheidsdienst om te maken dat een gelijkaardig voorval in de toekomst vermeden wordt.'
Sceptische vakbond
Voorlopig behelpen de douane en de scheepvaartpolitie zich met twee mobiele scanners, maar die zijn minder performant en minder
krachtig. Ondertussen werkt het kabinet-Van Overtveldt aan een oplossing.
'Dat we inkomsten mislopen, is een spijtige zaak', zegt Ferry Comhair, de woordvoerder van Johan Van Overtveldt. 'Al kloppen de
bedragen die nu circuleren, tot 80.000 euro per dag, niet. Toch vraagt het probleem een snelle uitkomst. Over drie weken zou een
gedeeltelijke herstelling van de scanner op Linkeroever mogelijk moeten zijn.'
Een cargoscanner in perfecte staat creëert in negen minuten tijd een zij- én bovenbeeld van de goederen in de container. Maar in
eerste instantie mikt het kabinet op de herstelling van één beeld. 'Een volledige reparatie blijkt gecompliceerder en duurder. Maar wij
trekken daar wel degelijk budget voor uit', klinkt het.
De vakbond reageert sceptisch en maakt de vergelijking met de haven van Zeebrugge. Daar duurde het twee jaar voor zelfs maar een
voorlopige herstelling mogelijk was.
Eveline Vergauwen
La Libre Belgique
Les scanners défaillants du port d'Anvers
La situation géographique centrale de la Belgique en fait un important lieu de stockage et de transit pour le commerce illégal de cigarettes. Un commerce qui a pour conséquence que les droits de douanes et d'accises, comme la TVA, sont éludés par dizaines de millions d'euros.
En petite forme
Ces cigarettes sont aussi des contrefaçons fabriquées à base de substances nocives. L'an dernier, plus de 172millions de pièces ont été saisies. Par ailleurs, en2013, 5 t de cocaïne, 1 t d'héroïne et 79 t de cannabis ont été saisies dans notre pays.
L'essentiel de ces prises est effectué dans le port d'Anvers, qui voit entrer et sortir chaque année plus de cinq millions de conteneurs. Ceux-ci sont régulièrement l'objet d'inspections menées par la police maritime et le service des douanes du port. Lesquels ont recours à des scanners.
Or, le scanner de fret du port d'Anvers se trouvant sur la rive gauche de l'Escaut est défectueux depuis la mi-janvier, tandis que celui se trouvant sur la rive droite est en piteux état, selon les syndicats. Depuis lors, le nombre d'infractions constatées aurait diminué de moitié, rapportait, mardi, "De Standaard".
"Le contrôle normal des navires reprendra aussi rapidement que possible"
A indiqué, mardi, Stephan Vanfraechem, directeur d'Alfaport, coupole des entreprises établies dans le port anversois. Il a indiqué que sur la rive gauche, un scanner mobile a pris le relais du scanner fixe, ce qui a permis de relancer les contrôles de manière plus fluide.
Il faut savoir que le port d'Anvers dispose depuis plus de dix ans d'un certain nombre de scanners mobiles et fixes pour l'inspection du fret.
Le "backscatter", ce petit nouveau
Récemment, en réponse à une question écrite du député N-VA, Peter Buysrogge, le ministre des Finances, Johan Van Overtveldt (N-VA), a expliqué que l'administration des douanes et accises dispose, à Anvers, d'un scanner fixe, d'un scanner semi-fixe, d'un grand scanner mobile et d'un "backscatter", autrement dit un scanner mobile à rayonsX, plus petit et plus maniable que les appareils classiques.
Cet appareil, installé dans une camionnette, permet de scanner rapidement des dizaines de conteneurs. Il a été acquis en avril2014 pour un gros million d'euros et est complètement opérationnel depuis le mois d'octobre.
Le scanner fixe se trouve sur la rive gauche, au poste d'inspection frontalier. Sur la rive droite, se trouve le scanner semi-fixe. Le grand scanner mobile et le "backscatter" ont respectivement, pour emplacement officiel les postes d'inspection frontaliers de la rive droite et de la rive gauche.
Le grand scanner mobile, depuis son achat en2007, a été déployé en différents endroits alors que le "backscatter" est principalement déployé aux terminaux de conteneurs. Les scanners sont utilisés chaque jour, pour autant que l'occupation du personnel le permette.
En2014, les scanners (semi-)fixes ont effectué 30 000 contrôles, le scanner mobile 1 152 et le "backscatter" 200. A Anvers, on scanne principalement des conteneurs à l'importation, qui représentent la moitié des conteneurs traités.
Lorsqu'une image scannée est considérée comme suspecte, le transport impliqué est dirigé vers le service de vérification. Cela nécessite un matériel performant mais aussi du personnel. Récemment, une centaine de personnes ont été engagées, qui ont reçu une formation spécifique pour surveiller les ports maritimes et les aéroports.
J.-C.M.